Ensin oli suola, nyt on sokeri Yltäkylläisyydestä ja itsensä johtamisesta

Vuosikymmenet puhuttiin siitä, miten vaarallista suola on ihmisille. Sitä syötiin liikaa. Nyt sokeri on valkoinen vaara, joka tappaa.

Marja Heinonen
Marja Heinonen
Julkaistu 24.10.2017

nallekarkit.jpgVuosikymmenet puhuttiin siitä, miten vaarallista suola on ihmisille. Sitä syötiin liikaa. Nyt sokeri on valkoinen vaara, joka tappaa.

Runsaus tuottaa aina rajojen asettamisen tuskan. Ennen oli suolaa ja nyt sokeria on tarjolla kaikkialla ja kiusaukset sen syömiseen ovat suunnattomat. Myös maailma on entistä monimutkaisempi ja yltäkylläisempi. On entistä vaikeampi työelämässäkin valita viisaasti. Kiusauksia on kaikkialla ja loputon usko omiin voimavaroihin tuntuu olevan yleinen inhimillinen harha. “Kaikki heti mulle tässä” on yleinen mentaliteetti.

Itsensä johtamisen taito antaa välineitä taklata yltäkylläisyyden karikot ja eväitä voida hyvin. Saat voimaa ja viisautta valita.

Työelämässä jaksaminen ja menestyminen vaativat entistä enemmän omien tarpeiden tunnistamista ja rajojen asettamista. Molemmat ovat tärkeitä itsensä johtamisen taidossa. Kun hallitset ne, selviät sinulle asetetuista työtehtävistä, saat tyydytystä työstäsi ja kykenet antamaan oman lisäpanoksesi hyvän työilmapiirin luomiseen.

Valinnanpaikkoja on kaikkialla. Tässä niistä muutama.

Jos et osaa rajata viisaasti sitä, miten monta uutta projektia voit käynnistää töissä, elämäsi muuttuu jäniksen selässä matkustamiseksi. Stressi ja kiire alkavat syödä mieltä ja kehoa. Aikasi menee tulipalojen sammuttamiseen etkä ehdi pysähtyä nauttimaan onnistumisen hetkistä. Koko ajan on kiire syöksyä seuraavan keskeneräisen hankkeen kimppuun.

Jos et voi vaikuttaa työmäärääsi, voit silti tehdä elämää helpottavia valintoja. Kun istut tietokoneella, pystytkö keskittymään käsillä olevan muistion kokoamiseen? Vai singahtaako sormesi koneen hiirelle ja ohjaa kursorin Facebookin ikonin päälle? Tai tuleeko pakottava tarve vilkaista, mitä viimeisin sähköposti sisältää? Itsensä johtamista on kyky keskittyä siihen, mitä on tekemässä ja suunnitella työnsä niin, että asiat tulevat hoidettua esimerkiksi sosiaalisen median houkutuksista huolimatta. Jokainen keskeytys vaatii ponnisteluja takaisin asiaan palaamiseen, vaikka et sitä huomaisikaan. Aivot eivät kykene käsittelemään montaa asiaa yhtä aikaa. Jokainen keskeytys käynnistää uuden prosessin pääsi sisällä eli myös paluu ennen keskeytystä käsittelemiisi aiheisiin vie aikaa ja energiaa.

Jokainen myös haluaisi olla tasapainossa omassa elämässään. Tiedäthän sen ihanan tilan, jossa nukut tarpeeksi, syöt hyvin ja liikut niin, että energiatasosi kasvaa. Todellisuudessa tämä tasapaino on vinksallaan lähes kaikilla. Yöunesta nipistetään, lounas korvataan muun työn ohessa napatulla välipalalla ja liikunta jää väliin “työkiireiden” vuoksi.

Moni valinta on vaikeaa siksi, että kiireinen ihminen ei enää tunnista sitä, mikä on hänelle hyväksi. Omia fyysisiä ja henkisiä rajoja koetellaan niin, että burnoutista on tullut työelämän arkipäivää ja työpäivät ovat muuttuneet sinne tänne sutimiseksi. Itsensä johtaminen on unohtanut.

Jokainen hyvin nukuttu yö takaa sen, että mieli ja keho ovat vireessä seuraavana päivänä. Jokainen hyvin syöty ateria antaa energiaa selvitä työpäivän haasteista. Jokainen juostu lenkki jäsentää ajatuksia seuraavaa työpäivää varten. Kun opit tunnistamaan oman kehosi ja mielesi tarpeet, sinun on helpompi johtaa itseäsi kohti hyvinvointia.

Suolasta ja sokerista tuli ongelma, kun niitä alkoi olla enemmän kuin tarpeeksi. Vaatii viisautta ja itsekuria, ettei syö makeaa mahan täydeltä. Aivan samoin vaatii kovaa itsekuria ja viisautta selvitä työelämän runsaudensarven vyörytyksessä.

Onneksi itsensä johtamisen taitoa voi oppia.

 

New call-to-action

Blogiaiheet

näytä kaikki aihealueet