Vuorovaikutusmestariksi pelin avulla

Eeva Pitkänen
Eeva Pitkänen
Julkaistu 04.05.2020

nikita-kachanovsky-FJFPuE1MAOM-unsplash

Onko tuttu tilanne, että et tunne saavasi viestiäsi perille? Tuleeko kokemus, että et tule ymmärretyksi, sanomisestasi ei välitetä, sitä vääristellään tai sillä ei ole vaikutusta?

Happoradio neuvoo yhdessä kappaleessaan, että: ”Puhu äänellä, jonka kuulen, sanoilla, jotka ymmärrän.” Viestin pitää siis olla sellainen, että sen voi ottaa vastaan, ja että vastaanottaja suostuu kuulemaan viestisi.  

Voit harjoitella taitoa seuraavan pelin avulla. Kyseessä on liikennepeli, jossa tavoitteenasi on saada kontakti toiseen autoilijaan ja pyrkiä ohjaamaan tämä tiettyyn, haluamaasi päämäärään. Sinulla on käytössäsi pelikonsolin kuusi ohjainta.

Ohjain 1: Tunteet-faktat

Avaa liikennepeli. Ensimmäiseksi katso, millaiseen maailmaan saavuit. Keitä ja mitä pelissä näkyy? Onko siellä paljon ihmisiä, nuoria, vanhoja, lapsia? Näetkö runsaasti kanssakäymistä, intensiivisiä keskusteluja, värejä ja tunteikkaita kohtaamisia? Vai näetkö enemmänkin asioita, koneita, laitteita? Aparaatit näyttävät liikkuvan ilman kuljettajaa, leijuvat itsestään oikeille paikoilleen. Ihmisiä ei tarvita, kun tekniikka pelaa. Ohjain 1:n avulla voit säädellä, miten lähestyt kohdettasi. Voit valita runsaasta tunnemaailmasta kylmien faktojen maailmaan.

Ohjain 2: Nopeus

Peli on käynnissä ja liikenne pyörii. Tarkkaile trafiikkia, millaisella vauhdilla ajetaan. Hurjasteleeko väki kaasu pohjassa vai kohtuullisesti rajoitusten mukaan, vai onko meno hyvinkin verkkaista? Saavut peliin sivutieltä. Päästäksesi liikenteen sekaan, sopeuta vauhtisi ohjaimen avulla muun liikenteen vauhtiin. Kun olet menossa mukana, voit säädellä yleistä nopeutta oman nopeutesi avulla. Hiljennä vauhtiasi rauhallisesti, jotta ei tule peräänajoja. Tai nopeuttaessasi, aja ensin rinnalle, jotta et aja edellä köröttävän perään.

Ohjain 3: Säännöt

Liikenne sujuu ja sinä liikut siellä mukana. Tarkkaile, miten muut ajavat. Näyttääkö siltä, että maailmassa on selkeät liikennesäännöt ja niitä vielä noudatetaan? Onko jokaisesta tiennyppylästä varoitus, käännöksestä ohjeistus ja liikenteenvalvontakameroita on tiheästi? Tässä maailmassa sinun kannattaa noudattaa sovittuja sääntöjä. Kun haluat pysäyttää kohteesi ja kertoa tälle toivomasi määränpään, kontaktin saamiseen riittää kohtelias pyyntö.

Vai näyttääkö siltä, että maailmassa ei juurikaan ole sääntöjä? Tiellä tulee vastaan yllättäviä nyppylöitä ja kuoppia, kiinnostavia sivuteitä. Väylä voi kiemurrella läpi kauniiden maisemien, vaarallisten jyrkänteiden vieressä. Tässä maailmassa sinun kannattaa löytää jokin mielenkiintoinen ja innostava parkkipaikka, mihin saat houkuteltua kuljettajan, pelisi kohteen. Joskus tosin kohde pysähtyy vasta tietyön yhteydessä osoitettavan stop-merkin avulla. Ota silloin kontakti kohteeseesi.

Ohjain 4: Status

Tee arvio kohteesi autosta. Onko ajoneuvo hieno ja kallis, putsattu ja kiiltävä? Tai onko se jollakin tavalla erikoinen, persoonallinen? Ehkä se on tavallinen auto, tai se saattaa olla vaatimaton kosla. Riippumatta siitä, millainen oma autosi on, muuta ohjaimen avulla kulkupeliäsi, että se on samantapainen kuin kohteellasi. Äänesi ei kuulu, jos se tulee liian ylhäältä, alhaalta tai kaukaa, fyysisesti tai psyykkisesti.

Ohjain 5: Päätösvalta

Tarkista sitten, missä kohteesi istuu: auton ratissa, pelkääjän paikalla vai takapenkillä. Kohteesi tulee olla kuljettajan paikalla, jotta hän voi ottaa ohjeesi vastaan. Jos kohde on pelkääjän paikalla tai takapenkillä, sinun tulee siirtää hänet kuljettajan paikalle.

Tämä vaihe vaatii pitkää pinnaa. Käytä tarvittavia ohjaimia. Ohjaimella 3 voit tuoda luottamusta mahdollisuuksien avulla tai rajata energiaa vieviä liikoja mahdollisuuksia lisäämällä ohjeita. Ohjaimella 2 vaikutat kohteen nopeuteen. Käytä näitä ohjaimia varovasti, mutta päättäväisesti. Voidaksesi edetä, voit myös joutua vaihtamaan kohteen auton merkin ohjaimella 4. Huomaa kuitenkin, että kuljettaja ei hallitse liian suuria äkkinäisiä muutoksia automerkistä toiseen.

Huom! Jos kohde on takakontissa, hälytä paikalle apua. Älä ryhdy itse avaamaan takakonttia. Käytä konsolin ❤-painiketta.

Vaihe 6: Energiataso

Tarkista auton polttoaineen taso. Täytä vajaa tankki, mutta ole tarkkana, mitä polttoainetta käytät. Tarpeen mukaan tankkaa kohteeseen rohkeutta, myötätuntoa, kehuja, tietoa tai luottamusta. Tee näistä sopiva sekoitus.

Saatat myös huomata, että tankki on täynnä. Se pursuaa intoa, vauhtia ja vaihtoehtoja. Tällöin sinun kannattaa pysyä vielä hetki kohteen kanssa paikallaan. Käytä ohjaimen X-näppäintä.

Nyt voit määrittää kohteellesi ajo-ohjeen haluamaasi paikkaan. Varmista, että navigaattorissa on sama päämäärä. Jos navigaattorissa on eri osoite, joudut säätämään maalia yhdessä kohteesi kanssa. Peli jatkuu vasta, kun yhteinen päämäärä on asetettu.

Käytä matkalla ohjaimia motivointiin ja tarkista suunta aika ajoin.

Opi mestaripelaajaksi

Pelissä yhdistyy kaksi maailmaa, sinun ja kohteesi. Ne täytyy synkronisoida, jotta pääset eteenpäin.

Mestaripelaajat etenevät pelissä nopeasti. Heidän salaisuutensa piilee siinä, että he tuntevat erittäin hyvin oman maailmansa. Oman automerkin, nopeuden ja suhteet liikennesääntöihin sekä istuvat kuljettajan paikalla. Valmistaudu siis peliin tarkastelemalla, millaisella kulkuvälineellä olet lähdössä pelaamaan, minkälaisesta maailmasta tulet ja kuka istuu kuskin paikalla.

Onnea peliin!

--

Kirjoittaja Eeva Pitkänen on vuorovaikutuksen ammattilainen, jonka ydinosaamisalueita ovat ryhmien johtaminen toimiviksi tiimiksi, vaikuttava vuorovaikutus, roolien tasapaino sekä työidentiteetin vahvistaminen.

Ota rohkeasti yhteyttä:

Eeva Pitkänen (FM, Certified Business Coach (ACC), psykodraamaohjaaja, työnohjaaja, Enneagrammiohjaaja (ETNT))

eeva.pitkanen@novetos.fi

+358 40 828 0113

New call-to-action

Blogiaiheet

näytä kaikki aihealueet