Tekoäly haastaa työyhteisöt uudistumaan

 

 

Mitä miettii Timo Taksikuski tekoälyn roolista liikenteessä? Hänhän on jo nähnyt navigaattorien negatiivisen vaikutuksen taksiautoilijoiden suunnistustaitoihin ja joutuu hyväksymään vapautuneen kilpailun taksiliiketoiminnassa. Tulevatko itseajavat...

Ossi Pöllänen
Ossi Pöllänen
Julkaistu 30.10.2018

 

 

Näyttökuva 2018-10-30 kello 11.07.30

Mitä miettii Timo Taksikuski tekoälyn roolista liikenteessä? Hänhän on jo nähnyt navigaattorien negatiivisen vaikutuksen taksiautoilijoiden suunnistustaitoihin ja joutuu hyväksymään vapautuneen kilpailun taksiliiketoiminnassa. Tulevatko itseajavat autot korvaamaan ihmisen ajamaa taksia tulevaisuudessa ja missä määrin? Mitkä muut työt ovat uhattuina lähitulevaisuudessa?

 

Robotit töissä

Suurin osa tekoälyä hyödyntävistä roboteista on näkymättömiä puurtajia kaukaisilla palvelimilla, eikä niiden kanssa tarvitse kilpailla istumapaikoista toimistolla. Niitä on käytössä jo nyt, mutta lähivuosina tekoälystä tulee osa melkein jokaisen työpaikan arkea.

Kollegana ja työntekijänä robotti on ahkera, mutta yksinkertainen. Ihmisen rooliksi jää edelleen robotin sisältämien mallien kehittäminen, toiminnan valvominen ja virheiden korjaaminen. Ennen kuin robottia voi edes päästää suoraan esimerkiksi asiakaspalvelutehtäviin, sen rakentamiseen ja kouluttamiseen ja testaamiseen tarvitaan lukemattomia työtunteja.

Robotin toiminta perustuu ohjelmoituihin malleihin, eikä se ole vastuussa työstään. Vastuu jää sen rakentajalle ja kouluttajalle, jonka on valvottava koneen tekemää työtä. Robottien laaja käyttö synnyttää uutta työtä suunnittelussa, käyttöönotossa ja valvonnassa. Asiantuntijatehtävissä tekoäly toimii avustajana. Navigaattori auttaa taksikuskia reitin löytämisessä ja chatbot vastaa netissä yksinkertaisiin kysymyksiin. Radiologia tekoäly auttaa, kun isoista kuvamassoista etsitään diagnosoitavaa, lääkäriä tekoäly avustaa diagnoosin varmistamisessa. Robotti on väsymätön yöhoitaja sairaalassa. Se jaksaa valvoa kaikkien potilaiden hyvinvointia ja muuttaa esimerkiksi lääkitystä tarvittaessa, tietenkin annettujen toimintaohjeiden opastamana.

Monet työtehtävät muuttuvat tekoälyn myötä, joten koulutuksen tarve tulee olemaan merkittävä. McKinseyn ohjelmajohtaja Hanna Kaustian mukaan noin 15 prosenttia nykyisistä työpaikoista, eli yhteensä 330 000, häviää tyystin automaation takia, mutta samanaikaisesti syntyy uutta työtä niin paljon, että nettovaikutus on suunnilleen nolla. Tämä ei tarkoita ettei mikään muuttuisi. Päinvastoin, kaikki muuttuu, kun ihmisten pitää kouluttautua uudelleen omiin tehtäviinsä tekoälyn muokkaamassa ympäristössä. On arvioitu, että suora koulutustarve koskee puolta miljoonaa, rohkeimpien ennusteiden mukaan jopa miljoonaa suomalaista työntekijää.

Työn sisällön muuttuessa myös organisaatiot joutuvat uudistumaan. Tämän seurauksena epäsuora kouluttautumisen tarve tulee koskemaan jokaista, sillä sopeutuminen uuteen organisaation edellyttää muutosten työstämistä. Muuten teho tippuu ja tulokset hiipuvat.

 

Mitä robotit eivät tee?

Timo Taksikusi havahtuu miettimään, että ajaako auto itsekseen tulevaisuudessa. Varmaankin, jos olosuhteet ovat suotuisat ja itseajavan auton vastuu liikenteessä selkeä. Mutta vaikeissa olosuhteissa, liukkaalla ja räntäsateessa tekoäly tuskin korvaa ihmistä pitkään aikaan, ainakaan taksiliikenteessä.

Tehtävät jotka edellyttävät kanssakäymistä, sosiaalisia taitoja ja epämuodollisuutta eivät lähitulevaisuudessa robotoidu, ainakaan täysin. Suurin osa lääkäreistä, sairaanhoitajista, tarjoilijoista ja valmentajista säilyttää nykyisen roolinsa työssään. Tekoälyn tulo organisaatioon tarkoittaa parempaa tiedon löytämistä ja ymmärtämistä sekä sosiaalisia taitoja. Tekoälykoulutus sisältää teknisiä valmiuksia. Lisäksi tarvitaan koulutusta ihmisten väliseen kanssakäymiseen, hahmotus- ja tunnetaitoihin sekä kielellisiin kyvykkyyksiin uudessa toimintaympäristössä.

Tekoäly haastaa organisaatiot muuttumaan, ja muutoksiin pitää valmentautua samalla tavalla kuin mihin tahansa muuhunkin muutokseen omassa lähiyhteisössä.

New call-to-action

Blogiaiheet

näytä kaikki aihealueet