Superhienot vai ihan kivat yhteiset kuviot – tanssista oppia valmentavaan johtamiseen

Tanssitaito vaikuttaa varmasti. Yleensä samantasoiset tanssijat kokevat vaivattomimmin fiiliksen, että tanssi on molemmille yhtä haastavaa ja hauskaa. Toki erinomaisia, hauskoja tansseja voi veivata vaikka aloittelijan kanssa, jos kumpikin osaa...

Heikki Pajunen
Heikki Pajunen
Julkaistu 18.05.2015

Tanssitaito vaikuttaa varmasti. Yleensä samantasoiset tanssijat kokevat vaivattomimmin fiiliksen, että tanssi on molemmille yhtä haastavaa ja hauskaa. Toki erinomaisia, hauskoja tansseja voi veivata vaikka aloittelijan kanssa, jos kumpikin osaa heittäytyä tanssiin. Ehkä naurahdetaan itselle ja yhdessä tuotetuille ”ei-ihan-oppikirjan-mukaan” menneille askelkuvioille. Näistä tulee parhaimmillaan hauskoja variaatioita. Kun kumpikin osaa olla tarpeeksi rento eikä pyri liikaa virheettömyyteen, saattaa tuloksena olla juuri se täydellinen tanssi – vaikkapa hauskanpidon näkökulmasta.

Tanssitaidon ja hauskuuden lisäksi vaikuttaa tietysti tanssikemia. Parin on jaettava samankaltainen käsitys siitä, mikä tanssissa on tärkeintä eli minkä musiikin osan mukaan musiikkia pääsääntöisesti tulkitaan – vaikkapa tangossa vahva peruskomppi tai melodian mukainen pehmeämpi osuus. Pitää löytyä myös yhteinen sävel siihen, onko tämän tanssin ”juju” olla hauska, intohimoinen, herkkä tai vaikkapa voimakas.

Tanssissa tapahtuva keskinäinen kommunikaatio vaikuttaa aina, miten vienti ja seuraaminen vuorovaikuttavat – näin pari luo yhteisen tilan, asennon ja kontaktin. Tähän vaikuttaa, miten selkeästi kumpikin osapuoli kuuntelee toisen viestejä ja hänen reaktioitaan omiin viesteihin.

Tanssi on siis jatkuvaa, joka hetki tapahtuvaa viestien lähettämistä ja kommunikointia parin kesken. Vaikka kumpikin hoitaa omaa osuuttaan tanssista, yhteistä tanssista syntyy vasta, kun yhteispeli toimii. Mies kuulostelee, miten nainen seuraa ja sen perusteella vie niin, että tanssi on naiselle antoisaa. Tämä ei siis tarkoita pelkkää helppoutta ja yksinkertaisuutta. Miehen tehtävä on luoda tila, jossa nainen uskaltaa heittäytyä tanssin ja musiikin täysipainoiseen tulkintaan, naisella on mahdollisuus tanssia omien taitojensa ylärajoilla. Nainen puolestaan reagoi miehen vientiin, suuntaa antaviin signaaleihin, sovittaa askelensa niihin ja parhaimmillaan luo niiden puitteissa upeita omia tulkintoja.

Parhaimmillaan lavatanssi on muutaman minuutin pituinen täydellinen flow-tila, jossa (ympärillä tanssivia pareja lukuunottamatta) muu maailma unohtuu. Kun omat taidot pääsevät käyttöön ylärajojaan myöten, keskittyminen on täydellistä. Parhaimmillaan saamme yhdessä aikaan hetken, jossa kumpikin kokee tanssin upeana. Juuri nämä tanssit jäävät mieleen.

Mitä tekemistä tanssilla on sitten johtamisen kanssa? Sukupuoliroolit eivät ole samanlaiset, meillä ei ole onneksi enää pitkään aikaan ollut vain miesjohtajia. Mutta jos verrataan tanssia ja johtamista tanssin sukupuolirooleihin liittyvien tehtävien kautta, tuleekin esille paljon yhteistä. Miehen tehtävä on saada nainen loistamaan niin paljon kuin mahdollista. Antaa hänelle mahdollisuus tuntea osaavansa kaiken, mihin mies häntä vie ja tilaa sekä tukea tehdä oma osuutensa mahdollisimman hyvin.

Tanssissa on myös esittävä ja esteettinen puolensa, se miltä tanssi näyttää ulospäin. Parhaimmillaan mies antaa naiselle mahdollisuuden näyttää upealta tanssijalta. Tanssiopettajaguru Tommi Koivula totesi kerran, että parhaimmillaan mies näyttää todella hyvältä viejältä, vaikka itse asiassa hän ”vain” antaa naiselle vapauden toteuttaa itseään.

Vaihtamalla sanan ”mies” tilalle sanan valmentaja ja sanan ”nainen” tilalle työntekijä/kollega/valmennettava voit pohtia kuinka paljon nämä samat asiat toteutuvat valmentavassa johtamisessa?

Valmentavassa johtamisessa valmentaja vie valmennettavaa koko ajan kohti parempaa osaamista ja vaikeampia suorituksia. Hän kuuntelee koko ajan valmennettavan kykyä tehdä asioita ja kehittyä. Jos joku kuvio tuntuu liian vaikealta, pitää hetkeksi palata vähän helpompiin askeleisiin. Ja jos taas vaikeammatkin liikkeet menevät helposti, voi keskittyä vielä enemmän musiikin tulkintaan ja tanssin tarkoituksen esille tuomiseen.

Vaihda sanat ja päätä itse.

Omasta mielestäni on hienoa sekä tanssia, valmentaa että johtaa näiden teemojen mukaisesti. Ja mielummin superhienosti kuin vain ihan kivasti.

Lue myös toimittajan tekemä juttu täältä.

Heikki Pajunen

Novetos Oy

 

Miten toimia valmentavana esimiehenä

New call-to-action

Blogiaiheet

näytä kaikki aihealueet