Hei, se oli vain vitsi

Kankeana maanantaiaamuna ensimmäisessä palaverissa kollega heittää huumoria. Pientä piristävää tilannekomiikkaa, joka saa ryhmän hyvälle tuulelle.

Julia Rauvola
Julia Rauvola
Julkaistu 05.04.2018

Kankeana maanantaiaamuna ensimmäisessä palaverissa kollega heittää huumoria. Pientä piristävää tilannekomiikkaa, joka saa ryhmän hyvälle tuulelle.

Huumori useammin yhdistää ihmisiä kuin erottaa heitä. Tämä käsitys vahvistui, kun tutkin opettajien huumorin käyttöä yhteisöllisyyden näkökulmasta. Huumori on merkittävä viestinnän väline ja sitä hyödynnetään eri tarkoitusten ja sosiaalisten tavoitteiden mukaan. Työpaikkahuumori on aina itsensä näköistä ja se kuvastaa työyhteisön kulttuuria ja vuorovaikutussuhteita. Joissain työyhteisöissä vitsiä heitetään enemmän, toisissa vähemmän, jossain huumori on mustempaa, jossain kevyempää. Huumorilla nostatetaan tunnelmaa tai sitä käytetään apuvälineenä vaikeiden asioiden käsittelyyn ja stressin purkamiseen. Yhdessä nauraminen keventää monella tasolla: asian käsittelyä, omaa mieltä sekä yhteistä fiilistä työpaikalla. Töissä saa oikeasti olla hauskaa, se ei ole rikos.

Huumori on myös äärimmäisen hyvä tapa naamioida ongelmat tai asiat, joista ei haluta puhua niiden oikeilla nimillä. Huumorilla voi olla helpompi paljastaa todellisia tuntemuksiaan työkaverille, vapauttaa stressiä tai suojella ammatillista minäänsä. Vitsin heittäminen on yksi tapa ilmaista tietoa, vaikkapa kritiikkiä, jota ei välttämättä uskalleta tuoda esille vakavammin, tai mikä saatetaan vastaanottaa väärällä tavalla. Huumori on siten yksi mielen puolustus- ja hallintakeinoista, sekä hyvässä että pahassa.

Huumori on oiva väline työpaikan hyvän fiiliksen kohottamiseen, mutta ennen kuin alat viljelemään huumorinkukkaasi täysin vallattomasti, ota huomioon seuraavat asiat:

  • Huumori on aina yksilökohtaista, minkä takia sitä käytetään ja se koetaan aina omalla tavalla. Älä siis ihmettele, jos kaikki työkaverit eivät syty vitsistäsi tai tulkitsevat sen väärin.
  • Vaikka huumorilla tarkoitettaisiin hyvää, se vaatii toimiakseen yhteisesti hyväksytyn käyttötason. Tunnustele, mikä toimii eri tilanteessa ja kenen kanssa. Huumori ei saa estä vakavaa, asiapainotteista keskustelua silloin, kun sitä kaivataan.
  • Tiedosta huumorin tarkoitus tai huonommassa tapauksessa sen ”väärinkäyttö”. Käytätkö tai käyttääkö joku toinen sitä oikeiden asioiden kiertelyyn tai vaikkapa piikittelyyn? Huumorin vaikutukset ovat toisinaan juuri sellaisia, mitä niillä haetaan.
  • Joskus huumorinkäyttö voi mennä hieman metsään ja sattuu pieniä lipsahduksia. Mutta muista, ei se ole niin vakavaa.

 

Millä tavalla Sinun työpaikalla huumori kuvastaa kulttuuria tai ilmapiiriä?

iloiset-tyokaverit-auttavat-jaksamaan