Skip to content
Menu
close-icon-lq

Tehokasta tuhlausta

kelloa-katsoen

”Hei, mennäänpä jututtamaan tuota ahkeraa maan ihmistä.” ”Mitä teet, näytät hieman väsyneeltä?”

”Kauhea kiire töissä. Siivoan jo toista tuntia sähköpostiani.”

”Olet siis sähköisen median siistijä? Hieno ammatti!”

”En suinkaan. Johdan tätä yksikköä. Minulle vain tulee niin paljon s-postia.”

”Taidat olla todella tärkeä, kun saat niin  paljon postia.”

”En suinkaan saa tärkeää postia. Puolet näistä on mainoksia ja  puolet sisäistä sähköpostia tiedoksi kaikille.”

”Ei kuulosta tärkeältä. No tuon jälkeen varmasti pääset tekemään varsinaista työtäsi.”

”En suinkaan. Minulla on pari palaveria.”

”Mutta ne ovat varmasti tärkeitä?”

”Ei suinkaan. Minut on kutsuttu niihin edustamaan yksikköäni. Asialistalla on yksi yksikköäni koskeva asia ja olen paikalla, jos joku sattuu kysymään siitä jotain.”

”No sitten varmaan pääset tekemään tärkeämpiä töitäsi.”

”Itse asiassa minun on pidettävä vuosittaisia kehityskeskusteluja.”

”Mutta nehän ovat tärkeitä.”

”No enpä tiedä. Se on aika mekaanista. Käymme keskustelun läpi kaavakkeen mukaan ja tallennetaan se järjestelmään. Käydyt kehityskeskustelut ovat toimintamme laatumittareita.”

”Vau! Hienoa seurata toiminnan laatua.”

”Niin kai. Meillä on sata muutakin  mittaria. Työaika kuluu tietojen syöttämiseen järjestelmään ja raporttien ajamiseen. Korjaavien toimenpiteiden suunnitteluun ei juurikaan ole aikaa, eikä energiaa.”

”No milloin teet varsinaista tärkeää työtäsi?”

”Tulen yleensä aamulla vähän aikaisemmin ja jatkan illalla vähän myöhempään. Silloin on rauhallista. Ei ole palavereja eikä tule sähköpostia.”

ärtymys

”Mutta ihmistenhän täytyy olla todella väsyneitä, jos on koko ajan kiire ja työpäivät venyvät. Sairaaloissa on varmasti kiire.”

”Niin on. Puolisoni on sairaanhoitaja. Hänen aikansa kuluu puhelimessa.”

”Puhelimessa? Hieno homma! Osataanko maapallolla jo hoitaa ihmisiä kaukoparannuksena?”

”Ei suinkaan. Hän vastaa puhelimeen ja tekee takaisinsoittoja ilmoittaakseen, että vapaita aikoja ei ole. Kaikki hoitajat kun ovat varattuja puhelintyöskentelyyn. Heidän toiminnan laatumittari on vastausaika asiakaspuheluun.”

Kirjoitus julkaistu ensimmäisen kerran Novetoksen blogissa 6. kesäkuuta 2013.

Tilaa blogimme