Kuka kokee merkitystä?

Istuin 'Merkityksen kokemus' -kirjan julkistamistilaisuudessa Keilarannassa viime viikolla ja kuuntelin mitä lavalla puhuttiin merkityksen monista ilmenemismuodoista. Mietin, kuinka monen olen kuullut viime kuukausien aikana kertoneen siitä, että...

Novetos
Novetos
Julkaistu 23.09.2015

1-150x150
Istuin 'Merkityksen kokemus' -kirjan julkistamistilaisuudessa Keilarannassa viime viikolla ja kuuntelin mitä lavalla puhuttiin merkityksen monista ilmenemismuodoista. Mietin, kuinka monen olen kuullut viime kuukausien aikana kertoneen siitä, että ovat kokeneet itsensä ja työnsä merkityksellisiksi. Heitä oli yllättävän paljon.

Yksi koki panoksensa merkitykselliseksi asiakastyössä, toinen sisällöntuotannossa, kolmas kouluttajana, ja niin edelleen. Monet tuntuivat saavan roppakaupalla positiivista palautetta aikaansaannoksistaan tai tavastaan toimia. Maailma taitaa olla muuttunut – joskus taannoin kehujen antamista vierastettiin ja saamistakin ujosteltiin. Hyvä näin!

Mutta kuka oli kaikkein useimmin kertonut minulle merkityksen kokemisesta? Hän oli kahvilayrittäjä Mellunmäen metroaseman yläkerrasta. Yrittäjän visiona on ollut luoda olohuone paikallisille ihmisille. Paikka, johon on helppo tulla ikään, varallisuuteen ja kuntoon katsomatta. Paikka, jossa saa ystävällistä kohtelua, jossa voi vaihtaa kuulumisia, lukea lehtiä, saada jopa uutta vaatetusta kierrätyskorista. Jouluna kokoonnutaan puurolle, ystävänpäivänä juhliin. Ei ihme, että asiakasmäärä on kasvanut kasvamistaan.

Yksinyrittäjän ympärivuorokautista taakkaa on helpottanut se, että hän on joka ainoa päivä kokenut itsensä tarpeelliseksi. Kahvilassa käyvät ihmiset tuovat esille iloaan ja kiitollisuuttaan siitä, että yrittäjä jaksaa ajatella heidän parastaan huolimatta jatkuvista taloudellisista huolista kohtuuttoman korkean vuokran vuoksi. Luovuttaminen ei edes käy yrittäjän mielessä. Työllä on niin paljon merkitystä.

Pienyrittäjällä on asiakas lähellä ja samalla tekemisen merkitys. Entä isoissa yrityksissä ja esimiestyössä, löytyykö merkitys yhtä helposti?

Joku voisi sanoa, että kunhan johtajat ja esimiehet vain huomioisivat ihmiset organisaatiossaan normaalien hyvien käytöstapojen mukaisesti, niin moni asia olisi ratkaistu. Ihmiset tuntisivat olevansa osa yhteisöä, osa tekijäkaartia, yksi yhteisen tavoitteen saavuttajista. Tällä päästäänkin varmasti pitkälle. Tilanteet ovat kuitenkin monisyisiä ja ennen kaikkea tarvitaan monen suuntaista vuorovaikutusta, ei vain ylhäältä alas tapahtuvaa viestintää.

Mitä sanoo yksi yritysmaailman menestyjistä, suuren omaisuuden työllään tienannut, San Franciscossa asuva Mårten Mickos? Hän kertoi johtamisopeistaan keväällä 2015 Helsingin Sanomissa. Yksi niistä oli palautteen antaminen, josta hän puhui esimerkin avulla. Tuore talousjohtaja oli tullut toimitusjohtaja Mickoksen huoneeseen ja sanonut, että ’kuule Mårten, nyt puhumme sinun heikkouksistasi’. Kyse oli siitä, että talousjohtaja oli havainnut Mickokselle olevan vaikeaa tehdä ikäviä päätöksiä. Keskustelun jälkeen talousjohtaja osasi tukea Mickosta niissä tilanteissa.

Talousjohtaja koki tulleensa kuulluksi; hänen sanomisellaan oli merkitystä, sitä arvostettiin. Mahdollisuudesta keskustella avoimesti toimitusjohtajan kanssa tuli hänelle voimavara.2

2-150x150
Merkitys -teema on pohjaton kaivo. Sieltä riittää ammennettavaa mitä moninaisimpiin tilanteisiin. Merkityksen pohtiminen auttaa meitä syventämään ja rikastamaan arkipäiväämme. Pääsemme lähemmäs olemisemme ydintä – sitä mitä me todella haluamme saada aikaan ja miten me sen toteutamme.

Kirjoittaja: Päivi Heikinheimo (ent. novetoslainen)

New call-to-action

Blogiaiheet

näytä kaikki aihealueet