Esimies, olet kolmesti strategiavaikuttaja!

Elämässä etsitään sankareita ja sankaritarinoita. Yrityselämän sankareita ovat useimmiten suuret johtajat, jotka ovat onnistuneet luotsaamaan yrityksensä karikoiden läpi väljemmille vesille ja löytäneet ainakin hetkeksi turvasatamia, joissa asiat...

Novetos
Novetos
Julkaistu 26.10.2015

paatElämässä etsitään sankareita ja sankaritarinoita. Yrityselämän sankareita ovat useimmiten suuret johtajat, jotka ovat onnistuneet luotsaamaan yrityksensä karikoiden läpi väljemmille vesille ja löytäneet ainakin hetkeksi turvasatamia, joissa asiat onnistuvat.

Silloin tällöin työelämän sankarinviitta lasketaan muidenkin päälle. Sen saattaa saada jopa kivenhakkaaja, joka ymmärtää olevansa rakentamassa katedraalia eikä vain hakkaamassa kiveä.

Sankariuden kriteerit siis vaihtelevat. Jos mietitään asiaa siltä kannalta, kuka yrityksissä toimii ”keskusmoottorina”, ei vastausta tarvitse miettiä kauaa: keskijohdossa olevat esimiehet!

Esimies, oletko tullut itsekään ajatelleeksi, miten monipuolinen tehtäväkenttäsi on?

Ensinnäkin vastaat siitä, että rattaat pyörivät. Työt sujuvat, tiimi toimii, tulosta tulee. Mikä tässä roolissa on avainasia? Mielestäni se on hyvien tavoitteiden asettaminen. Tiimillä tulee olla tavoite, joka osaltaan toteuttaa koko yrityksen tavoitetta. Tiimin jäsenellä on tavoite, joka on osa tiimin tavoitetta.

Hyvä tavoite ei kerro, mitä tehdään. Se kertoo, mitä pitää saavuttaa. Tapaamisten sijaan tulosta, asiakaspalautteen keräämisen sijaan asiakastyytyväisyyttä, tuotannon virheiden korjaamisen sijaan läpimenoaikaa. Hyvä tavoite innostaa miettimään, se aktivoi ja tukee oppimista.

Rattaiden pyörittäjänä toteutat strategiaa, eli niitä keinoja, joilla yrityksesi on päättänyt menestyä.

Toiseksi sinulla on suuri rooli ketjujen vaalijana. Teet yhteistyötä toisten esimiesten ja asiantuntijoiden kanssa. Varmistat, että prosessit sujuvat, pullonkaulat poistetaan, päällekkäisyydet vältetään ja tieto kulkee. Toimit asiakas- ja toimittajarajapinnassa, huolehdit sopimuksen mukaisesta toiminnasta, puutut ongelmakohtiin. Ketju on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki. Varmistat, että heikkoa lenkkiä ei ole.

Toimintoketjuissa kulkee raha. Se ei kuitenkaan näy euroina ennen kuin pankkitilillä. Koko pitkän matkan halki myynti- ja ostotoimintojen raha on naamioitunut tiedon muotoon. Hallitessasi tiedon kulkua olet siis mitä suurimmassa määrin yrityksen rahakirstun vartija.

Kolmas roolisi on tulevaisuutta ajatellen se merkittävin. Olet rakentamassa uutta, uudistamassa yritystäsi. Yksikään yritys ei säily elinkelpoisena, ellei se uudistu. Uudistumisen taustalla on aina jonkinlainen innovaatio. Innovaatio voi liittyä tuotteeseen tai palveluun, mutta yhä useammin se liittyy liiketoimintamalliin. Raha tulee yrityksiin yhä vaihtelevammilla tavoilla: mainoksilla, käyttökorvauksilla, lisäpalveluiden myymisellä.  ”Se menestyy, joka osaa aavistaa odottamattomia asioita”, opastavat Jack ja Suzy Welch.

Kuka on paremmassa asemassa havainnoimaan uusia ja odottamattomia asioita kuin sinä ja tiimisi? Te, jotka käytännössä hoidatte asioita. Jotka asiakkaiden, toimittajien ja muiden kumppanien kanssa asioidessanne törmäätte jatkuvasti asioihin ja tilanteisiin, jotka voitaisiin hoitaa paremmin. Siemeniä uudistumiseen löytyy. Ne pitää vain kerätä, jalostaa ja arvioida. Ja lopulta, päättäjien siunaamina, istuttaa maahan.

Alas, sivulle ja ylös – roolisi keskijohdon esimiehenä suuntautuvat kaikkiin ilmansuuntiin. Joskus varmasti tunnet, että olet puun ja kuoren välissä, joskus taas, että olet sillanrakentaja.  Jos organisaatio voi pahoin, olet ensimmäisenä tulilinjalla.

Menestyminen rattaiden pyörittäjänä, ketjujen vaalijana ja uuden rakentajana vaatii erinomaisia kykyjä johtaa sekä asioita että ihmisiä. Tunnet faktat, osaat myös kuunnella ja tukea alaisia. Keskijohdon esimiehet ovat todellakin yrityselämän sankareita!

Kirjoittaja: Päivi Heikinheimo (ent. novetoslainen)

New call-to-action

Blogiaiheet

näytä kaikki aihealueet