Esimerkin voima johtamisessa

Menin kauppaan sisään sivuoven kautta ja huomasin pienen pojan tulevan perässäni. Jäin odottamaan, että hän pääsisi samalla oven avauksella sisään. Hän ryntäsi ohitseni ylös portaita, joiden päässä oli toinen ovi. Yllätykseni hän pysähtyi ovelle, odotti,...

Sonja Grönlund-Lamminsalo
Sonja Grönlund-Lamminsalo
Julkaistu 20.01.2016

Menin kauppaan sisään sivuoven kautta ja huomasin pienen pojan tulevan perässäni. Jäin odottamaan, että hän pääsisi samalla oven avauksella sisään. Hän ryntäsi ohitseni ylös portaita, joiden päässä oli toinen ovi. Yllätykseni hän pysähtyi ovelle, odotti, että tulisin kohdalla ja avasi minulle oven. Yllätyin ja sanoin ”oletpa sinä kohtelias poika”. Miten kaunis hymy levisikään tuon pienen pojan kasvoille.

Jäin pohtimaan esimerkin voimaa johtamisessa. Vanha sanonta kuuluu ”niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan”.  Jos esimiehelle on tärkeää, että tiimin palavereihin osallistuvat kaikki, ne alkavat ajoissa ja niistä tehdään pöytäkirja, niin esimiehen on myös itse pidettävä niistä kiinni. Jos hän edellyttää, että käsiteltäviin aiheisiin liittyviin dokumentteihin on tutustuttava etukäteen, niin siihen on annettava riittävästi aikaa ja hänen on myös itse tiedettävä dokumenttien sisällöstä. Jos esimies itse lipsuu asioista, joita hän vaatii tiimiläisiltään, tavoitteet vesittyvät. Myös esimiehen uskottavuus karisee.

Urani aikana olen työskennellyt kymmenien esimiesten alaisuudessa. Oman mittapuuni mukaan esimerkkejä löytyy asteikon molemmilta puolilta. Oli esimies, joka esimerkillään sai meidät tiimiläiset tavoittelemaan mahdottomia. Omalla toiminnallaan ja jatkuvalla kannustuksella hän sai meidän uskomaan, että mahdotonkin on saavutettavissa, kuten itse asiassa olikin.

On myös ollut esimies, joka välitti eteenpäin hänelle luottamuksellisesti kerrottuja tiimiläisen henkilökohtaisia asioita. On ollut esimies, joka priorisoi Alkossa käynnin sovitun tulos- ja kehityskeskustelun sijasta tokaisten: ” Sonja, me ei oikeastaan tarvita käydä tätä keskustelua, kun meillä menee niin hyvin. Sorry, mulla on vähän kiire Alkoon.” Tästä keskustelusta on onneksi vierähtänyt jo muutama vuosikymmen, mutta valitettavasti on vieläkin esimiehiä, joilla joku ”tärkeämpi” asia menee tiimiläisten kanssa sovitun keskustelu- tai tapaamisajan edelle hänen omissa prioriteeteissaan.

Organisaatioiden jatkuvat muutokset lisäävät tarvetta hyvään lähiesimiestyöhön. Tarvitaan esimiestä, joka on läsnä ja tukee. Esimiestä, joka ymmärtää epävarmuudesta syntyvän hämmennyksen. Ja ennen kaikkea esimiestä, johon voi luottaa niihin hyvinä kuin myös huonoinkin ai.koina

Esimies, joka yt-neuvotteluiden aikana häviää näkymättömiin ja kommunikoi korkeitaan sähköpostilla tai tekstiviestein, ei täytä hyvän esimiestyön tunnusmerkkejä. Toisaalta esimies, joka kykenee osoittamaan empatiaa, myötäelää ja tukee läpi hankalien tilanteiden, ainakin itse voi olla ylpeä esimiestaidoistaan. Itseensä kohdistunut hyvä esimiestyö luo mittariston sekä omaan että muiden esimiestyöhön. Minkälaisen esimerkin sinä annat esimiehenä omille tiimiläisillesi? Tai minkälaista esimerkkiä oma esimiehesi antaa sinulle?

New call-to-action

Blogiaiheet

näytä kaikki aihealueet