Johtaja, näin pääset eroon itseohjautuvuudesta ja saat hommat kontrolliin!

Itseohjautuvuus eli ihmisten kyky ohjata omaa toimintaansa on nyt kuuma aihe johtamiseen liittyvissä keskusteluissa eli nk. uusin hömpötys. Monella johtajalla onkin painetta löysätä ohjia. Mutta kuka oikeasti haluaa päästää organisaationsa valloilleen?

Satu Vainio
Satu Vainio
Julkaistu 14.11.2017

Itseohjautuvuus eli ihmisten kyky ohjata omaa toimintaansa on nyt kuuma aihe johtamiseen liittyvissä keskusteluissa eli nk. uusin hömpötys. Monella johtajalla onkin painetta löysätä ohjia. Mutta kuka oikeasti haluaa päästää organisaationsa valloilleen?

Johtaja, pidä kontrolli itselläsi! Näillä helpoilla ohjeilla pääset tehokkaasti eroon omatoimisesta ajattelusta sekä työn organisoinnista. Voit varmistaa, ettei mitään pääse syntymään ilman vahvaa ohjaustasi.

andrew-pons-57133.jpg

Ota ohjat yhteisissä tilaisuuksissa

Tämä vinkki on helppo ja toimii ilahduttavan hyvin työelämässä jo nyt. Aloita rakentamalla kaikkien vastuualueesi tilaisuuksien ohjelma ja agenda itse. Toki voit muodon vuoksi pyytää kommentteja, mutta tee se mieluiten sähköpostilla, lyhyesti ja sivulauseessa. Kevennä alaistesi työtaakkaa valmistelemalla aiheet heidän puolestaan. Osallistujia ei myöskään tarvitse informoida mistään etukäteen, sillä palaverihan ovat tiedon jakamista varten.

Talouslukujen läpikäyminen on aina väkevä tapa aloittaa tilaisuudet. Samalla tietysti kerrot valistuneet vinkkisi lukujen parantamiseksi. Välttele kaikkea aikaa vievää keskustelua talouslukujen tulkinnasta, johon useimmilla ei ymmärrys riitä. Tulosmittareiden kanssa pidä huomio epäonnistumisissa ja jätä pois spekulointi panostusten vaikutusten näkymisen viiveistä. Ei kehuta oikeasta strategian suuntaisesta tekemisestä vaan odotellaan, kunnes tulokset tiedetään.

Muistakin aiheista tiedät johtajana toki eniten. Pidä langat käsissäsi, mukaan lukien alustukset sekä keskustelut. Muista pyytää napakoita kommentteja ja siirry asiasta toiseen nopeasti, jäämättä suotta vatvomaan asioita. Hankalimpien eli aktiivisten ja eteenpäinpyrkivien alaisten kanssa paras keino on taas päinvastainen; anna kaikkien jaaritella mitä sattuu määräämättömän kauan.

Muista myös statusviestintä epämuodollisissa tilanteissa. Puhu paljon ja äänekkäästi sinua parhaiten ymmärtävien kanssa. Viesti eleilläsi ja asennoillasi asemaasi. Pikkuhiljaa seurasi alkaa muistuttamaan itseäsi. Saat ilahduttavan vankkaa tukea kaikille päätöksillesi tältä samanhenkisten lähipiiriltä eikä kehittävä kritiikki pääse pilaamaan tunnelmaa.

Varmista, että tieto ja tehtävät kulkevat kauttasi

Johtajalla on paljon vastuuta. Onkin hyvä säännöllisesti muistuttaa ihmisiä kertomaan kaikista asioista sinulle, jotta pysyt kärryillä. Varmista, että jokainen hyväksyttää seuraavat askeleensa ja neuvo aktiivisesti. Tyrehdytä työntekijöiden aloitteet kaikkeen keskinäiseen koordinointiin ja tiedon jakamiseen heti alkuunsa. Huipputarkka voi pyytää maileja, esityksiä ja muita tuotoksia tsekattavaksi.

Vahvista tiimien ja osastojen välisiä siiloja

Vältä turhaa sekaannusta poistamalla kaikki raja-aidat ylittävä häsläys. Tiimipalaveri on tiimipalaveri eikä sinne kaivata muita sekoilemaan. Lounaat ja kahvit nautitaan omissa porukoissa. Ei kannata miettiä, mitä muut osastot tarvitsevat oman työntekonsa kannalta puhumattakaan organisaation kokonaiskuvasta. Keskitytään omiin juttuihin eikä kysellä muilta. Pidä tieto mahdollisimman pienellä joukolla, jotta ei synny väärinkäsityksiä tai lisäkysymyksiä.

Puserra kaikki toiminta tarkoiksi ohjeiksi

Mitä enemmän on ohjeistettu, sen paremmin homma toimii! Kaiken voi tunkea prosessikaavioon. Selkeä hakemistorakenne kaikille materiaaleille, joista löytyy yksityiskohtaiset ohjeet jokaiseen tilanteeseen. Työntekijöiden ei tarvitse ratkaista ongelmia itse eikä käyttää omaa harkintaa. Ongelmien kuitenkin mahdollisesti ilmetessä voit sanoa:” Mikset katsonut toimintaohjeesta?” Tämä innostaa alaistasi käyttämään parempaa harkintaa ensi kerralla.

Lannista itseohjautuvuus myös yksilötasolla

Varmista, että alaiset keskittyvät omaan tehtäväänsä eivätkä suotta vilkuile sivuille muiden töihin. Sanoilla alainen sekä esimies muistutat marssijärjestyksestä tehokkaasti. Kehityskeskusteluissa ei todellakaan kannata kysyä unelmista tai omista tavoitteista. Keskity virheiden korjaamiseen sekä siihen, miten yksilö voi parhaiten toteuttaa hänelle määrätyt tavoitteet. Alaisten kehittymisen kannalta on tärkeää nostaa säännöllisesti esiin poikkeamia ja virheitä korjausehdotuksineen. Positiivinen palaute synnyttää kateutta ja ylpistymistä. Unohda myös trendikäs valmentava johtaminen, sillä se johtaa alaisten itsenäiseen ongelmanratkaisuun ja oman työn johtamiseen.

Älä päästä asiakasta häiritsemään

Asiakkaat ideoivat tuotteita ja palveluita omista tarpeistaan, ymmärtämättä organisaatiosi toimintaa. Alaisesi saattavat altistua epärealistisille kehittämisehdotuksille ja palautteille. Asiakas kannattaakin pitää säällisellä etäisyydellä alaistesi arjesta ja suojata heitä tarpeettomilta häiriöiltä. Ei kaikkien tarvitse ymmärtää loppuasiakasta, sillä toimenkuva määrää mitä pitää tehdä. Asiakaskysely kerta vuodessa internetin välityksellä riittää hyvin asiakaskeskeisyyden ylläpitämiseen!

Luottamus, tarkoitus ja organisaatiokulttuuri ei ole tehnyt päivääkään töitä

Miksi siis puuttua niihin? Alaisesti luottavat kyllä siihen, että sinä ohjaat. Näillä yksinkertaisilla ohjeilla varmistat, että alaisistasi kehittyy virheitä vältteleviä ja johtajakeskeisiä. Turhat innostuskouhotukset jäävät pois ja ihmiset keskittyvät olennaiseen eli miettimään mitä pomo haluaa.

On niitäkin, ketkä uskovat tutkimustuloksia asiantuntijatyön itseohjautuvuuden ja tuloksellisuuden välisistä yhteyksistä. He haluavat lähteä tähän uuteen hössötykseen mukaan sekä kaiken järjen vastaisesti antaa ihmisille vapautta päättää omasta työstään sekä yksilö- että ryhmätasolla. Heille voimme vain suositella pian ilmestyvää opastamme itseohjautuvuuden lisääntymiseen. Ennakkotilaa opas, jolloin opas kolahtaa sähköpostiin heti ilmestyttyään.

 

 (HUOM! Tämä blogikirjoitus sisältää sarkasmia.)